Tässä muutamia esimerkkejä yleisistä kompastuskivistä:
- Myyjä viivyttelee tai kieltäytyy vastaamasta reklamaatioon. Kuluttajansuojalain mukaan myyjän on vastattava reklamaatioon kohtuullisessa ajassa, yleensä viimeistään 14 vuorokauden kuluessa.
- Myyjä vaatii palauttamaan viallisen tuotteen omalla kustannuksella. Kuluttajalla on oikeus palauttaa viallinen tuote myyjän kustannuksella.
- Myyjä tarjoaa vain hyvityksen, vaikka kuluttaja haluaisi virheettömän tuotteen.Kuluttajalla on oikeus vaatia virheettömän tuotteen toimittamista, ellei se ole kohtuutonta myyjälle.
Mitä tehdä, jos reklamaatio ei etene toivotulla tavalla?
- Ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan. Kuluttajaneuvonta on maksuton ja puolueeton palvelu, joka neuvoo kuluttajia oikeuksissaan ja avustaa riitatilanteissa.
- Tee valitus Kilpailu- ja kuluttajavirastolle (KKV). KKV voi ryhtyä toimenpiteisiin, jos myyjä ei noudata kuluttajansuojalakia.
- Vie asia käräjäoikeuteen. Viimeisenä keinona kuluttaja voi viedä reklamaatioasian käräjäoikeuteen.
Vinkkejä verkkokauppaostosten reklamaatioiden hoitamiseen:
- Tee reklamaatio kirjallisesti. Näin sinulla on todiste siitä, että olet tehnyt reklamaation ja milloin.
- Säilytä kaikki reklamaatioon liittyvät dokumentit. Näitä ovat esimerkiksi tilausvahvistus, kuitit ja sähköpostiviestit.
- Ole kärsivällinen. Reklamaatioiden hoitaminen voi viedä aikaa.
Muista, että sinulla on kuluttajana oikeuksia! Älä pelkää puolustaa oikeuksiasi, jos reklamaatio ei etene toivotulla tavalla.
Lisätietoa:
- Kuluttajaneuvonta: https://www.kuluttajaneuvonta.fi/
- Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV): https://www.kkv.fi/
Jaa kokemuksesi kommenteissa! Onko sinulla ollut vaikeuksia verkkokauppaostosten reklamaatioiden kanssa?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti