maanantai 4. maaliskuuta 2024

Kitchentime - Verkkokauppaostosten varjopuoli. Reklamaatiot, jotka eivät etene

Verkkokauppaostosten helppous ja nopeus houkuttelevat monia, mutta harva miettii etukäteen reklamaatioiden hoitamista. Mitä tehdä, kun tilattu tuote on viallinen tai ei vastaa odotuksia, ja myyjä ei suostu yhteistyöhön?

Tilaukseni tuli kohtalaisen nopeasti perille. Paketti sisältöineen oli vaurioton. Sisällä olevat tuotteet hyvin suojattuja.
Bosch MUM yleiskoneessa meni ensimmäisen käytän jälkeen rikki terälevynpidin. 



Tein kuten asiakaspalvelusta pyydettiin , pakkaa koko kone ja laita takaisiin .Siinä vaiheessa heräsi pieni epäilys mutta tein mitä käskettiin.Paketti meni matkaan 07.01.2024 ja sen jälkeen olen saanut asiakaspalvelusta vastauksia että toimittajalta ei ole tullut vastausta …nyt alkaa olemaan mitta täynnä ja pyydän Teidän apua. 20.2 laitoin viimeisen viestin missä pysyn rahojen palauttamista. Sille en ole saanut vastausta. Miten sinä asian hoitaisit ? Näen että liike on rekisteröity Ruotsissa. 

Tässä muutamia esimerkkejä yleisistä kompastuskivistä:

  • Myyjä viivyttelee tai kieltäytyy vastaamasta reklamaatioon. Kuluttajansuojalain mukaan myyjän on vastattava reklamaatioon kohtuullisessa ajassa, yleensä viimeistään 14 vuorokauden kuluessa.
  • Myyjä vaatii palauttamaan viallisen tuotteen omalla kustannuksella. Kuluttajalla on oikeus palauttaa viallinen tuote myyjän kustannuksella.
  • Myyjä tarjoaa vain hyvityksen, vaikka kuluttaja haluaisi virheettömän tuotteen.Kuluttajalla on oikeus vaatia virheettömän tuotteen toimittamista, ellei se ole kohtuutonta myyjälle.

Mitä tehdä, jos reklamaatio ei etene toivotulla tavalla?

  • Ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan. Kuluttajaneuvonta on maksuton ja puolueeton palvelu, joka neuvoo kuluttajia oikeuksissaan ja avustaa riitatilanteissa.
  • Tee valitus Kilpailu- ja kuluttajavirastolle (KKV). KKV voi ryhtyä toimenpiteisiin, jos myyjä ei noudata kuluttajansuojalakia.
  • Vie asia käräjäoikeuteen. Viimeisenä keinona kuluttaja voi viedä reklamaatioasian käräjäoikeuteen.

Vinkkejä verkkokauppaostosten reklamaatioiden hoitamiseen:

  • Tee reklamaatio kirjallisesti. Näin sinulla on todiste siitä, että olet tehnyt reklamaation ja milloin.
  • Säilytä kaikki reklamaatioon liittyvät dokumentit. Näitä ovat esimerkiksi tilausvahvistus, kuitit ja sähköpostiviestit.
  • Ole kärsivällinen. Reklamaatioiden hoitaminen voi viedä aikaa.

Muista, että sinulla on kuluttajana oikeuksia! Älä pelkää puolustaa oikeuksiasi, jos reklamaatio ei etene toivotulla tavalla.

Lisätietoa:

Jaa kokemuksesi kommenteissa! Onko sinulla ollut vaikeuksia verkkokauppaostosten reklamaatioiden kanssa?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti